Моніторинг освітньої діяльносі

МОНІТОРИНГ
Для проведення цілеспрямованого і повного комплексного оцінювання рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками педагоги оцінювали досягнення дітей за показниками (критеріями, моделями) по семи освітніх напрямах:

       «Дитина в соціумі»
–       «Гра дитина»
–       «Дитина в природному довкіллі»
       «Дитина у світі мистецтва»
–       «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
–       «Мовлення дитини»
–       «Особистість дитини».
            Для кожної вікової групи було розроблено матеріали, діагностичний інструментарій, обладнання, методику обстеження, характеристику рівнів засвоєння програмових вимог згідно методичного посібника «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти».
           Таблиці оцінювання скомпоновані відповідно до віку вихованців: молодший дошкільний вік, середній дошкільний вік, старший дошкільний вік.
          Для стимулювання розвитку дітей і своєчасного виявлення та усунення недоліків в освітньому процесі моніторинг рівня досягнень здійснюється двічі на рік (жовтень, квітень).
        Педагоги дотримувались певного алгоритму:
-   використання діагностичного інструментарію;
-    використання методів і прийомів (методика обстеження), які допомагають виявити фактичний рівень розвитку дитини;
-    за результатами освітньої роботи – визначення рівня засвоєння знань (високий, достатній, середній, низький).
       Для здійснення моніторингу педагоги проводили: спостереження за дітьми (безпосередні, опосередковані), міні-заняття, дидактичні ігри та вправи, розвивальні ігри, бесіди. Також використовували доручення, як один із видів природного експерименту, вивчали продукти праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості).
         Всього у ЗДО за списковим складом 189 вихованців. У зв'язку з воєнним станом діти часто бувають відсутні. Було обстежено 113 дітей: молодший дошкільний вік – 24 дитини, середній дошкільний вік – 47 дітей, старший дошкільний вік – 42 дитини.
         Отримані результати дали  педагогам змогу визначити, у яких з пройдених тем діти виявили низький рівень досягнень, а тому спланувати освітній процес протягом навчального року на покращення результатів.

Вікова група (кількість дітей)

                              Висновки %

В

Д

С

П

Молодша група (24)

16,5

 29

42

12,5

Середня група (47)

17

35,5

45,5

2

Старша група (42)

14

54,8

26,2

5

         Дослідження показало, що серед обстежених вихованців, досить невисокий % мають високий рівень і багато дітей мають середній рівень.
       Вихователям всіх груп звернути увагу на  вдосконалення власного педагогічного досвіду підчас  виконання програмових вимог мовленнєвого розвитку дітей, тримати на самоконтролі формування звукової культури мовлення вихованців.
Кожне мовленнєве заняття має викликати в дітей почуття задоволення. Необхідно використання доступних і цікавих для дітей прийомів навчання, створення атмосфери емоційного комфорту для кожної дитини, доброзичливості, зацікавленості в успішному засвоєнні знань. Під час роботи з дітьми доречне використання таких засобів гумору, як-от: жарти, прислів'я, приказки, іронічні загадки, забавлянки тощо.
Доцільно у процесі роботи на занятті почергово залучати дітей до різних видів діяльності, тобто поєднувати мовленнєві засоби з іншими засобами і способами відтворення змісту навчального матеріалу.
 Залучення дітей до активної діяльності забезпечить їхню високу інтелектуальну-мовленнєву активність. Однією з умов успішності мовленнєвої роботи на занятті є використання ігрових прийомів навчання. Серед них: ігри  (дидактичні; народні; рухливі з текстами та діалогами), ігрові вправи; сюрпризи; забавлянки; ігрові життєві ситуації спілкування, в яких дитина є активним мовцем.
Ефективність мовленнєвого заняття забезпечує його оптимальна організація. Необхідно чергувати різні види дитячої активності, а також різні способи організації дітей для розв'язання мовленнєвих завдань із метою збереження інтересу та ініціативності дітей.
Слід пам'ятати, що ефективність мовленнєвого заняття залежить від мовленнєвої активності дітей: чим більше говорять діти, тим ефективніше заняття.
    Під час визначення часових меж заняття необхідно, насамперед, орієнтуватися на збереження у дітей працездатності та інтересу.
       Рекомендовано віддавати перевагу використанню творчих мовленнєвих завдань і вправ, реалізації принципу багатоваріантності у процесі їх розв'язання. Підчас освітнього процесу доцільно використовувати інноваційні методи і засоби розвитку мовлення дошкільників, серед яких побудова заняття у вигляді словесних подорожей у світ казки, фантазії, природи, мистецтва, звуків, фарб, книги тощо. Такі заняття можна проводити як у формі діалогу, так і у формі полілогу.
       З огляду на те, що провідною у дошкільному віці є ігрова діяльність, вихователям слід  широко використовувати гру під час освітнього процесу як самостійну форму роботи з дітьми та як ефективний засіб і метод розвитку, виховання і навчання в інших організаційних формах.  
Пріоритет слід надавати творчим іграм (сюжетно-рольовим, будівельно-конструктивним, іграм-драматизаціям та інсценівкам, іграм з елементами праці та художньо-творчої діяльності) та іграм з правилами (дидактичним, інтелектуальним, рухливим, хороводним тощо).
          Переорієнтація освітнього процесу на розвиток дитячої особистості надає особливої ваги таким формам організації життєдіяльності дошкільника як його самостійна діяльність та індивідуальна робота з ним.
       Для покращення ефективності показників рівня досягнень дітей дошкільного віку педагогам слід налагодити  співпрацю з батьками, залучаючи їх до освітнього процесу під час різних режимних моментів.

                                               Вихователь-методист      Катерина МІХЕЄВА 


                     Освітні програми, що реалізуються в закладі у 2019-2020 навчальному році
Діяльність закладу дошкільної освіти спрямована на реалізацію Державного стандарту дошкільної освіти України – Базового компонента дошкільної освіти. Педагогічний колектив ДНЗ «Золота рибка»реалізує освітній процес за рішенням    педагогічної ради від 29.08.2019 р. (протокол №1)  через:
Комплексні програми
"Українське дошкілля"     Програма розвитку дітей дошкільного віку

Білан О.І., Возна Л.М., Максименко О.Л. та ін.
Лист МОН, молоді та спорту України
від 23.05.2017 № 1/11-4988
"Впевнений старт"             Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку
Гавриш Н.В.,Піроженко Т.О.,Хартман О.Ю., ШевчукА.С., Рогозянський О.С.
Лист МОН від 01.08.2017                  № 1/11-7684
"Впевнений старт"                Програма розвитку дітей середнього дошкільного віку
за аг. науков. редакцією
Піроженко Т.О.
Лист МОН від 12.07.2019    №1/11-6327
Парціальні програми
"Про себе треба знати, про себе треба дбати."  Парціальна програма з основ здоров'я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку
Лохвицька Л.
лист ІМЗО від 04.12.2018 р.     № 22.1/12-Г-1056
"Казкова фізкультура"   Парціальна програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку
Єфименко М. М.
Лист ІІТЗО              від 09.07.2019 р.    № 22.1/12-Г-627
 Інклюзивна освіта
Програма розвитку дітей дошкільного віку зі спектром аутичних порушень
Науковий редактор та упорядник Д.І.Шульженко
лист МОН України   від 11.09.2013              № 1/11-13887
Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт»
Наук. кер. та заг.ред.Т.В.Скрипник.
Гриф Міністерства  освіти і науки. від 04.04.2013         № 1/11-6544


Екран обліку захворюваності вихованців
ДНЗ «Золота рибка»
В 2019-2020 навчальному році

Назва груп
Вік
дітей
ІX
X
XІІ
І
ІІ
ІІІ
ІV
V
всього
1.
«Русалонька»
2-3
2/2/3
2/1
3/1
4/1
3/1
3/1
2/1
-
-
19/8
2.
«Окунець»
2-3
3/2
½
2/1
4/2
2/1
1/-
2/1
-
-
15/9
3.
«Карасик»
2-3
3/3
2/2
2/2
2/1
2/1
½
2/1
-
-
14/12
4.
«Морячок»
2-3
7/2
2/1
3/-
3/1
4/-
2/2
2/1
-
-
23/7
5.
«Чайка»
3-4
9/1
1/1
1/1
½
3/1
5/5
3/1
-
-
23/12
6.
«Хвилька»
3-4
3/1
1/1
1/1
1/1
2/2
2/2
½
-
-
11/10
7.
«Кораблик»
3-4
-/-
1/-
1/1
1/-
3/1
5/1
2/1
-
-
13/4
8.
«Краплинка»
4-5
1/-
-/1
-/1
1-/
2/1
1/1
2/1
-
-
7/5
9.
«Перлинка»
4-5
3/1
-/1
-/1
-/1
½
2/1
2/1
-
-
8/8
10
 «Струмочок»
4-5
1/1
-/1
-/1
1/1
3/1
2/1
2/1
-
-
9/7
11
«Якірець»
5-6
-/-
1/2
1/1
-/1
1/1
½
1/1
-
-
5/8
12
«Бригантина»
5-6
½
1/1
2/1
2/1
-/1
-/2
2/-
-
-
8/8
13
«Дельфін»
5-6
1/1
2/-
3/1
5/-
-/1
-/2
2/-
-
-
13/5
Всього

34/17
14/13
19/13
25/12
26/14
25/22
25/12
-
-
168/103


Рішенням педради 
«Нові стандарти дошкільної освіти, як необхідна умова підвищення її доступності та якості» №1 від 30.08.2017р затверджено: 


1.   Використовувати в своїй роботі інструктивно-рекомендації  МОН України від 13.06.2017 №1/9-322«Про організацію роботи в дошкільних навчальних закладах у 2017-2018 навчальному році» та міської  конференції педагогічних працівників.
Термін виконання: 2017-2018 н.р.
                    2.  Визначити на  2017-2018 навчальний рік напрямок роботи ДНЗ – сенсорно-пізнавальний.
3.    При організації освітнього процесу працювати з :
·      програмою «Українське дошкілля» (нова редакція)
·      вихователям старшого дошкільного віку  - програмою «Впевнений старт» (нова редакція)


Кількісні показники результатів державного тестування
Таблиця №1
№ з/п
Навчальний рік
Обстежено дітей
Високий рівень
Середній рівень
Низький рівень
Кількість дітей
%

Кількість дітей
%

Кількість дітей
%

1.
2015-2016
75
20
27%
51
68%
4
5%
2.
2016-2017
71
23
32%
45
63%
3
5%
Аналіз результатів обстеження рівня фізичної підготовленості груп старшого віку ( таблиця №1) показав, що не зважаючи на те ,що кількість вихованців старших груп збільшилась проте показники високого та середнього рівнів відносно великі. Враховуючи  те,що у дошкільному закладі відсутній вихователь з фізвиховання , компетентність вихователів з фізичної лінії розвитку на достатньому рівні, про що свідчать показники таблиці.
Про те як спрацював педколектив в 2016 – 2017 навчальному році з питання профілактики захворювань свідчить наступна таблиця.
Аналіз
стану захворюваності  дітей  на ГРЗ, ГРВІ та простудні захворювання
за 9 місяців 2016-2017 навчального року


Таблиця №2

№ п/п
Назва групи


Віковий критерій
Склад дітей
ІХ
Х
ХІ
ХІІ
І
ІІ
ІІІ
ІV
V
РАЗОМ
інднекс
 здоров’я
1
Русалонька
І мол.
18
1
2
4
9
3
4
4
4
3
34
78
2
Морячок
І мол.
22
2
2
4
8
2
3
4
4
2
31
82
3
Чайка
І мол.
22
2
1
2
12
3
3
5
4
1
33
77
4
 Окунець
І мол.
24
2
2
2
10
2
3
5
4
2
32
83
5
Карасик
ІІ мол.
21
1
-
2
5
3
2
1
1
2
17
90
6
Перлинка
ІІ мол.
25
3
2
3
2
3
3
3
1
3
23
88
7
Хвилька
ІІ мол.
22
3
1
2
2
5
3
2
2
4
24
86
8
 Краплинка
сер.
26
2
-
4
5
6
3
3
3
4
30
88
9
Дельфін
сер.
24
4
2
2
4
3
3
3
2
3
26
87
10
Струмочок
сер.
23
2
-
2
1
3
3
1
1
4
17
87
11
Якірець
ст.
24
1
1
2
1
3
1
-
-
2
11
92
12
Бригантина
ст.
21
-
1
2
6
2
1
-
1
1
14
90
13
Кораблик
 ст.
22
1
-
3
7
3
1
1
1
1
18
91


всього

294
24
14
34
72
41
33
32
28
32
169


З таблиці №2 видно, що найбільша кількість захворювань припала на грудень (72). Причиною такої кількості стало вірусні інфекції. Велика кількість захворювань на групах  «Русалонька» 34 випадки, «Чайка» 33випадки, «Окунець» 32 випадки , «Морячок» 31 випадок пояснюється адаптаційним періодом груп раннього віку.  Вихователям цих груп  в новому навчальному році необхідно посилити роботу з питання зниження рівня дитячої захворюваності, налагодивши при цьому активну співпрацю з батьками вихованців та використовуючи широкий спектр нетрадиційних форм і методів оздоровлення вихованців. Враховуючи і вікові особливості , і профілактичну роботу вихователів хочеться відмітити позитивні результати на групі «Кораблик»( Пудовкіна О.В.,Ващенко О.В.),
«Якірець» ( Корнелюк Н.О., Ващенко О.В.), «Хвилька» ( Алєбастрова С.В.), «Бригантина»( Єршова О.В., Прокопенко Л.Ю.), « Струмочок»( Криворучко Г.І.).
Порівняльний аналіз
захворюваності вихованців ДНЗ «Золота рибка»
на ГРВЗ, ГРВІ, грип та простудні захворювання за два роки
Таблиця №3
Навчальний рік
Середньому спис. склад дітей
К-сть випадків захворювань  на рік
Середньомісячна захворюваність дітей
Індекс
здоров’я
2015 - 2016
321
278
12,2
91%
2016-2017
294
310
12,2
91%
Зробивши порівняльний аналіз захворюваності вихованців ДНЗ « Золота рибка» за два попередні роки (таблиця №3), ми дійшли висновку , що робота з профілактики простудних захворювань: використання  аромоламп, бактерицидних ламп приносить свої позитивні результати.