17 лип. 2014 р.

Вчимося у природи, або на природу — з пензлями



Останнє «дошкільне» літо свого малюка ви, звісно, прагнете зробити незабутнім, сповненим незвичайних пригод, відкрит­тів, але водночас використати його з користю для майбутньо­го школяра й підготувати його до прийдешніх змін. Для цього не обов’язково та й не треба ви­користовувати звичні прописи, книжки. Адже є чимало веселих і захопливих занять, які сприяти­муть розвитку необхідних для на­вчання навичок. Одним із таких занять є малювання на пленері.

А чи знаєте ви, що малюван­ня на природі розвиває чимало корисних навичок?
·        Швидкість реакції. Ча­сом важливо встигнути за лічені секунди побачити й зафіксувати на папері метелика на квітці, біл­ку на дереві, гру світла й тіні під час заходу сонця тощо.
·        Спостережливість і спон­танність. Неможливо передбачи­ти, що цікавого й незвичайного побачиш під час прогулянки в лісі або на березі річки. Тож ракурс, композицію й засоби художньої виразності за потреби доведеться обирати на ходу.
       Навички систематиза­ції. Те, що зобразити природу в усій її красі нереально, розу­міє навіть дошкільник. Тож тре­ба вміти виокремити головне й не зважати на другорядне, зобразив­ши в роботі дві-три найвиразніші деталі. Це корисно для вдоскона­лення навичок систематизації та класифікації.
       Координація «око-рука». Малюючи на пленері, необхідно вміти зафіксувати побачене кіль­кома точними штрихами на папе­рі. Така дія якнайкраще розвиває зв’язок між оком, рукою та мозком дитини, що так важливо для успіш­ного навчання в першому класі.
       Зорово-просторове сприймання. Коли дитина малює з натури, вона на­магається передати у сво­єму малюнку відстань та величину предметів. Тож дошкільник зауважує, що одні предмети розміщені далі, а інші — ближче, ви­значає, які з них більші, а які менші тощо.
Малювання етюдів на пленері - чудова можли­вість навчити дитину роз­різняти відтінки, назива­ти їх і добирати потрібні для зображення. Перед по­чатком роботи обговоріть, якого кольору все, що на­вколо, наприклад, небо, трава, дерева, пташка тощо. Ра­зом із дитиною порівняйте, яке забарвлення має вода біля піща­ного берега і там, де над річкою схиляються зелені гілки верби. А відтак навчіть дошкільника змішувати фарби, щоб отрима­ти потрібний відтінок.
Якщо ж дитина запевняє, що малюватиме червону річку й сині дерева, не намагайтеся переконати її в тому, що це не так. Пам’ятайте: вона як худож­ник має право на своє бачення!
Допоможіть дитині відійти від звичної техніки малювання, коли спочатку простим олівцем промальовують деталі, а потім розфарбовують їх гуашшю або аквареллю. Адже для пленеру ця техніка неефективна. Разом із до­шкільником освойте нові, не­звичайні художні прийоми.
Спробуйте малювати ко­льоровими плямами. Товстими пензликами на аркуш нанесіть широкі мазки різних відтінків, а коли робота підсохне, тонень­ким пензликом або навіть марке­ром вималюйте деталі.
Поекспериментуйте у воло­гій техніці малювання. Зволож­те аркуш паперу за допомогою губки, а відтак швидко малюй­те аквареллю або розведеною гуашшю. Утім цей прийом слід використовувати для коротких експресивних замальовок.
Використайте техніку ко­лажу. Замалюйте густою гуаш­шю тло, наліпіть на нього квіти, травинки, насіння, а коли все доб­ре висохне, вималюйте окремі де­талі за допомогою маркера.
В імпресіоністичній тех­ніці спробуйте виконати об’ємне та багатогранне зображення. За допомогою тоненького пензлика фарбами різних відтінків одного кольору наносьте маленькі маз­ки, крапочки тощо.
Малювати на пленері при­ємно й корисно. Таке заняття спонукає пильно розглянути все навколо, помітити, що під нога­ми є чимало того, що гідне зобра­ження: тендітна ромашка, яскра­вий жук-сонечко, ніжно-зелена травичка. Тож знайдіть час для такого приємного та розвиваль- ного відпочинку на природі.

Вихователь – методист Оськіна І.Ф.
Використані матеріали : «Методична скарбничка вихователя», №6, 2014р.