«Йшла Шаша по шоше…»



Мовлення людини – це її візитівка, а мовлення дошкільника - особлива форма діяльності дитини, особливий результат її зусиль в освоєнні життєвого простору. Упродовж життя людина постійно вдосконалює своє мовлення. Кожний віковий період вносить щось нове в її мовленнєвий розвиток. Найважливіші етапи формування мовлення відбуваються в дитинстві – в дошкільному і шкільному віці.
Від своєчасного формування правильної звуковимови залежить загальна культура мовлення дитини, повноцінне мовленнєве спілкування, успішне оволодіння грамотою, а згодом засвоєння шкільної програми. За даними статистики, на жаль, число мовних розладів зростає з року в рік, у зв’язку з цим актуальність проблем корекції мовних порушень у дітей вже приймає глобальний характер.
Тому, щоб мовлення дитини розвивалось правильно й своєчасно, ми в дошкільному закладі використовуємо різноманітні засоби та форми корекційної роботи. Усі форми корекційно-педагогічної роботи доступні і цікаві для дитини.
Рівень розвитку мовлення залежить від ступеня сформованості дрібних рухів пальців рук. Якщо розвиток дрібної моторики пальців рук недостатньо розвинений, то і мовний розвиток також затримується. Рух пальців та кистей дитини мають на її розвиток особливий вплив. Тому для розвитку мовлення використовуємо артикуляційні вправи, дихальну гімнастику, пальчикові ігри, ігри з піском та інше.

Однією з нових ефективних розвиваючих технологій, яка набула широкого використання та впроваджується в ДНЗ “Золота рибка”,  є пісочна анімація. Малювання  піском сприяє гармонійному розвитку дитини, розвитку її мовлення та розумових здібностей, сприяє вдосконаленню координації рухів, дрібної моторики, орієнтації у просторі.
Японський лікар Намікосі Токудзіро створив методику оздоровчого впливу на пальці рук. Він стверджував, що пальці мають велику кількість рецепторів, які надсилають імпульси до ЦНС людини. На кистях рух існує велика частина акупунктурних точок, масажуючи які, можна впливати на внутрішні органи, що рефлекторно з ними поєднані. Роблячи масаж окремих фаланг, можна стимулювати пам'ять, увагу, розумові здібності, зменшувати емоційне напруження, впливати на ритм серцево-судинної системи, поліпшувати діяльність травної, дихальної систем, підтримувати життєвий тонус,  сприяти довголіттю. Широко використовуємо в практиці плоди горіха, каштана, жолудів, металевих кульок, дерев’яних паличок.

Практикують наши педагоги різні види масажу. Особливо малечі подобаються масажні вправи, спрямовані на розвиток дрібної моторики пальців рук із використанням ялинкових шишок та жолудів.
Правильне мовне дихання необхідне для розвитку мовлення, оскільки дихальна система – це ні що інше, як енергетична база для мовної системи. Дихання впливає на звуковимову, артикуляцію і голос.
Нашим вихованцям пропонуємо вправи  тільки в ігровій формі, не забуваємо, що поруч з нами знаходяться дошкільнята і гра для них - на першому місці.
Але для того, щоб забезпечити ефективний процес корекційно-педагогічної роботи, потрібно перш за все  забезпечити тісний взаємозв'язок між вихователем та батьками вихованців. Тому надзвичайно вагомими та актуальними є питання педагогічної освіченості батьків, залучення їх до навчально-виховного процесу.
І найголовніше! Шановні батьки! Пам'ятайте! Ваша мова — зразок для дитини, тому вона має бути чистою, багатою, виразною, чіткою. Будьте другом і помічником для дитини! 
Громова В.Л., вихователь ДНЗ «Золота рибка»
Практичний психолог закладу Диниско О.А.