13 квіт. 2020 р.

Поради музичного керівника



                
 Дистанційне навчання під час карантину
                                                                                  








Ткаченко Наталія Петрівна –
керівник музичний ДНЗ "Золота рибка",
спеціаліст вищої категорії, 
вихователь-методист



Вплив музики і співу на інтелект дитини

Про розвиток дитини засобами музики написано чимало наукових трактатів і методичних посібників. Практика використання музики у вихованні й розвитку здібностей малюка, його моральних, вольових якостей має багатовіковий досвід. Однак сьогодні у багатьох батьків рано чи пізно виникає запитання, чи варто навчати дитину музики? У них немає сумнівів, коли йдеться про навчання математики, географії, історії, інших предметів, передбачених програмою школи. А до музики, як до навчального предмета підхід принципово інший: чи варто марно витрачати сили і час дитини, якщо вона не буде спеціалізуватися в цій галузі? Що дає музика для пізнання? Для реального життя?
Щоб дитина розвивалася музично, зовсім не обов’язково чекати її вступу до музичної школи або звертатися до фахівця. Прилучати малюка до музики, використовуючи її загально розвивальні можливості, може й людина без музичної освіти. Переконатися в цьому можна, ознайомившись з порадами та вправами, що допомагають прищепити дитині смак та інтерес до музики і зробити заняття  з нею корисними й цікавими. Зараз саме час для цього.
Найперша порада дорослим:
Співайте! Якщо ви соромитесь свого співу, робіть це , коли ви наодинці з малюком (діти – поблажливі й вдячні слухачі). Співайте разом зі своїм дошкільником, навіть якщо ви трохи фальшуєте.
Краще співати дитячі пісні. Забули їх? – ваша дитина охоче навчить вас всьому, що знає! Український дитячий репертуар дуже  багатий, тож Інтерент вам у допомогу! Запевняю – отримаєте справжнє задоволення і від особистого співу, і від дуету з дитям, і від дружного сімейного хору.
Форми роботи зі співу. 
1.    Співайте добре знайому малюкові пісню разом з ним, по черзі виконуючи фрагменти. Можна різними голосами – високим і низьким, - особливо, коли це дозволяє зміст тексту. Ось одна із пісень-забавлянок для прикладу:

ГУСИ
- Гуси, мої гуси, де були?
— В бабусі.
— Чим вас частували?
— Кашку нам давали.
— Як же ви бабусі дякували, гуси?
— Ми їй ґелґотали — пісеньку співали.

2. Попросіть дитину заспівати самостійно, знаходячи то високі інтонації (співає маленька зозуля, нявкає кошенятко), то більш низькі (співає велика зозуля, мама-киця).
3. Співати своє ім’я (та інші імена) на двох звуках, передаючи різні інтонації.
4. Вести співочий діалог: дорослий, співаючи,  запитує – дитина, співаючи, відповідає. Потім почергово змінюються, придумуються нові інтонації.
5. Імпровізувати мотив з двох–трьох звуків на склад «ля», дорослий або інша дитина придумують свій мотив. Йде змагання: хто більше придумає поспівок.
6. Закінчити мелодію, розпочату дорослим (або навпаки).
7. Придумати  мелодію на вірш, який подобається.

До сну
Виберіть відповідну спокійну пісню і співайте її дитині на сон прийдешній. Робіть це хоча б раз на день. Співайте її зі словами і без слів. Не забувайте, що слова – лише доповнення до музики.
В той час, коли маєте інші справи, вмикайте дитячий диск, і нехай життя дитини проходить на фоні улюбленої дитячої музики. Це створює психологічний комфорт для малюка, він не почуватиметься самотньо, чуючи завзяті голоси ровесників у запису. До того ж спів – це своєрідний антидепресант, він розслаблює і заспокоює, або ж бадьорить і надихає, але кожного разу дарує позитив!

Давайте дітям можливість слухати різну музику,
Привчаючи вуха малюків до різних жанрів: класичної музики , джазу, популярних естрадних пісень, народної музики, звучання простих і складних симфонічних, народних і сучасних музичних інструментів, ви розвиватимете її смаки, розширите музичні обрії, підвищите загальний розвиток. При цьому дуже важливо надавати відповідний коментар до того чи іншого жанру. Дитина отримає нові знання з географії, познайомиться з іменами видатних виконавців тощо. А іще дізнається, що до смаку татові чи мамі, адже ваш авторитет для неї – беззаперечний!
Використовуйте різні види сприймання музики на слух:
– Пасивне, коли дитина чує звук у запису, але зайнята іншим;
– Частково активне – малюк слухає і водночас думає про щось своє;
– Активне, коли дитина намагається виконувати ту, чи іншу пісеньку, співає уривки з неї, помічає, коли співають не правильно.

ДУЖЕ ВАЖЛИВО!
Ніколи не кажіть дитині, що вона погано співає!  Правильність відтворення музичних звуків тісно пов’язана з вірою в себе.
Якщо малюк співає неправильно, запевніть його, що він співає майже правильно, але звук треба спочатку прослуховувати в думках, а вже потім співати. Ніколи не кажіть, що в дитини немає слуху (навіть в її відсутності). Не знижуйте її самооцінку. Хваліть! Частіше хваліть, радійте успіхам малюка, підспівуйте йому. Говоріть дитині, що співати – це чудово. Людина, що співає – щаслива людина!
Дозвольте собі бути щасливими і співайте на здоров*я!
Про гігієну та охорону дитячого голосу далі буде…



БЕРЕЖІТЬ ДИТЯЧИЙ ГОЛОС

         Як часто ми спонукаємо наших дітей підсилювати голос – голосно декламувати вірші, голосно співати пісні?.. Та й серед малечі таких, що люблять «погаласувати», чимало. А чи багато хто з батьків задумується над тим, що дитячий голос легко зірвати? Адже гортань дитини - дуже тендітний інструмент, якому надзвичайно шкідливі всілякі перевантаження (не лише голосний спів, а й розмова). Перевантаження можуть призвести до появи вузлів на голосових зв’язках, а це «зламаний», хриплий голос на все життя. Добре, що є лікарі-фоніатори, які займаються проблемами поновлення голосу. Але потрапити до них на прийом в спеціалізовану клініку можна поки що лише в столиці. Як же бути нестоличним мешканцям, коли дитина «докричалася» до того, що захрипла, чи й то гірше – загубила голос? Тут можна порадити лише одне: захворювання легше попередити, аніж вилікувати.

          Існують декілька нехитрих правил-застережень, які легко запам’ятати самим і пояснити дітям.
1. Не потрібно розмовляти з дитиною на вулиці при сильному вітрі чи низькій температурі довкілля.
2. Якщо в квартирі через парове опалення надто сухе повітря, регулярно, двічі на день, зволожуйте його, використовуючи розпилювач, або ставте в квартирі будь-які ємкості з водою.
3. Не варто пригощати дітей різними маринадами, соліннями, гострими приправами – подібні страви подразнюють слизову дитячої гортані, що веде до погіршення голосу.
4. Дзвінкості ж голосу (окрім загальновідомих сирих яєць) сприяють сира морква, апельсини, кукурудзяні пластівці, вершкове масло.
       
       Наступне: щоб стати володарем красивого, сильного голосу, дитині потрібно навчитися правильно дихати (це, до того ж, запобігає виникненню захворювань дихальних шляхів). Якщо груднина малюка розширюється в момент вдиху, а видих починається з м’язів живота, поступово підключаючи грудну клітку, то хвилюватися немає про що. Якщо це не так, то варто потренуватися й «виправити» дихання. 

Для цього існують неважкі вправи.
1. Потрібно відкрити рот досить широко (так, щоб піднявся маленький язичок) і співати протяжне довге «А-а-а» або «О-о-о». Всю увагу слід зосередити на звучанні голосу – спів повинен даватися легко, без збоїв дихання. Завдання дорослих – допомогти зрозуміти дитині як це робиться.
2. «Му-му-му» - дуже весела вправа. Виконуйте її разом із дитиною. Отримає задоволення не лише малюк, а й ви. Оптимальний час виконання – хвилин 15-20. Спробуйте влаштувати змагання. Хто на одному диханні довше протягне звук. Це корисна вправа не лише для постановки дихання, а й чудова «вентиляція» легенів. До речі, не так давно американські вчені, що займаються вивченням звукотерапії, дійшли висновку, що «мукання» покращує настрій!
3. Мета третьої вправи – навчитися якомога довше утримувати звуки в носовій порожнині. Оволодіти цим умінням можна, читаючи будь-який текст по складах, розтягуючи голосні. Найкраще для цього підходить читання віршів.
        При наявності проблем із голосовим апаратом можуть з’являтися неприємні відчуття в горлі. Це перший сигнал небезпеки. Якщо дитина скаржиться на сухість в горлі, відчуття перхоти – приготуйте їй настій для полоскання з липового цвіту, мальви, ромашки чи календули – на вибір (1 столову ложку сировини залити склянкою окропу й потримати на слабкому вогні 5-6 хвилин. Охолодити до кімнатної температури. Процідити). Полоскати горло не менше 5-6 разів на день. Така процедура не лише знімає хворобливі відчуття, а й попереджує виникнення вузлів на голосових зв’язках.
         Можливо, слава Івана Козловського чи Валентини Степової вашій дитині і не потрібна, але мелодійний, приємний голос – не лише окраса людини, а й ключ до особистого успіху і вдалої кар’єри. І для цього потрібно зовсім небагато – виконувати з дитинства нехитрі правила, розповісти про які малюкам повинні і батьки, і педагоги.



ПОРАДИ ДО ТЕМИ
 «ЯК ОРГАНІЗУВАТИ МУЗИЧНІ ЗАНЯТТЯ ВДОМА»
Консультації для батьків щодо музичного виховання дітей

  • Домашні музичні заняття з дитиною варто проводити щодня, бажано в один і той самий час.
  • На початковому етапі домашні музичні заняття можуть тривати 10-15 хвилин.
  • Перш ніж проводити музичне заняття, слід створити для нього відповідні умови – подбати про хороше освітлення та затишок, вимкнути мобільний телефон, телевізор.
  • До кожного домашнього музичного заняття варто готуватися заздалегідь із належною відповідальністю.
  • Дитина повинна бачити, що для вас заняття музикою є серйозною справою, хоча й веселою та творчою.
  • Для музичних домашніх занять доцільно брати співи, слухання музики, інструментальне музикування.
  • Перед тим як слухати з дитиною музику чи музикувати, слід навчити її слухати тишу.
  • Музичні твори для слухання мають бути високохудожніми, яскравими, зрозумілими і нетривалими за звучанням – 3-5 хвилин. Обирайте класичні твори для дітей українських та зарубіжних композиторів.
  •  Обов’язково обговоріть враження від прослуховування музичного твору.
  •  Додайте до коментарів музичну термінологію як: «Темп» (швидкий, повільний), «Гучність» (голосно, тихо), «Настрій» (веселий, сумний) тощо.
  •  Домашні музичні заняття можна перетворювати на творчу майстерню з виготовлення музичних інструментів.
  • Використовуючи домашні музичні інструменти, створіть сімейний оркестр. Заграйте, застовуючи як фон будь-яку фонограму і, за бажання, викладіть в Інтернет. Ваш досвід надихне інших!
  • Необхідно ініціювати в дитині бажання створювати власні пісні, музичні казки, мініатюрні п`єси.

Домашні музичні заняття можна поводити
 на відкритому повітрі, спонукаючи дитину прислухатися
 до звуків довкілля.